Adalet Meslek Etiği 2. Ünite Özet Ders Notları

Çıkmış Soru ve Cevaplar
Kasım 22, 2017

Adalet Meslek Etiği 2. Ünite Özet Ders Notları


Olguyla gerekçelendirme durumunda, eylemin sebebi olarak bir olgu gösterilir.

Duygularla gerekçelendirmede, eylemde bulunan kişi duygularını eyleminin sebebi olarak sunar.

Olası sonuçlarla gerekçelendirme yapıldığında, eylem yapılmasa idi meydana gelebilecek olası sonuçlara işaret edilir.

Ahlâk kurallarıyla gerekçelendirme söz konusu ise, üzerinde çok düşünülmemiş, bir etik kuram çerçevesinde gerekçelendirilmemiş bir ahlâk kuralı eylemin sebebi olarak ortaya çıkar.

Ahlâkî otoriteyle gerekçelendirme söz konusu ise, öğretmen, din adamı vb bir kişi veya kurumun o eylemle ilgili tutumuna gönderme yapılır.

Vicdanla gerekçelendirme yapıldığında ise kişi, eyleminin sebebi olarak, vicdanını gösteriyordur.

Etik düşünme, tek tek ahlâk kuralları yerine, ahlâkî tutumun genel kurallar çerçevesinde oluşturulmasıdır

Sonuççuluk, eylemin sonuçlarının, eylemin doğruluğunu belirlediğini savunur. Sonuççu bir düşünme tarzı olan faydacılık, bir eylemin ahlâken doğru olabilmesi için, toplumdaki mümkün olan en fazla sayıda insanın mümkün olan en büyük mutluluğunu sağlaması gerektiğini söyler.

Ödev ahlâkı, bazı temel ahlâk kurallarının kişiler için ödev oluşturduğunu ve eylemin sonuçları ne olursa olsun, ahlâken doğru olan eylemin ödevin gerektirdiği eylem olduğunu iddia eder.

Erdem ahlâkı ise, ahlâka uygun eylemler için, iyi insan olmak gerektiğini, dolayısıyla erdemlerin geliştirilmesine çalışılması gerektiğini söyler.

İçeriklerinden bağımsız olarak ahlâkî yargıların doğası, doğrulukları ve yanlışlıkları ile etik kuramların doğruluk yanlışlıklarının tartışılması mümkündür.

Ahlâkî yargıların doğası açısından; doğalcılık, ahlâkî yargılarımızın bize olgulara karşılık gelen bir bilgi sağladığı, dolayısıyla da bu yargıları rasyonel bir sınama imkânına sahip olduğumuzu söyler.

Sezgicilik ise temel ahlâkî ilkelerin ve değerlerin bilgisinin sezgi yoluyla bilinebileceğini ve kanıtlanmak için başka bir araca gerek olmadığını savunur.

Duyguculuğa göre, ahlâkî yargıların sadece yargıda bulunan kişinin duygularını yansıtmaktadır, dolayısıyla doğru veya yanlış olduklarını iddia edemeyi

İPUCU:

Bir eylemin ahlâken doğruluğunu, o eylemin, eylemi yapan kişi için sağlayacağı yararın belirleyeceğini söyleyen ahlâk kuramına Bencilik (egoizm) denir.

Bir eylemin doğru olabilmesi için o eylemin toplumdaki mümkün olan en fazla sayıda insan için mümkün olan en fazla faydayı sağlaması gerektiğini söyleyen etik kurama Faydacılık denir.

Ahlâkî yargıların üstü kapalı olgusal ifadeler olduğunu ve dolayısıyla da rasyonel olarak sınanabileceğini söyleyen düşünceye Doğalcılık denir.

Herkes için her yerde geçerli olan ahlâkî bir kurallar bütünü olmadığını; ahlâkın, kültürün ürünü olduğunu söyleyen görüşe Görelilikçilik denir.

Bir ahlâk sisteminin doğruluğunun, bazı kendiliğinden apaçık hakikatlere dayanmasında ve kendi içinde mantıksal bağlantılara sahip olmasında aranması gerektiğini söyleyen görüşe Temelcilik denir.


Adalet Meslek Etiği 2. Ünite Özet Ders Notları

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.

Sitemiz Yenileniyor. Bazı Dökümanlar çalışmayabilir. En kısa sürede ayarlanacaktır.
24 Haziran 2018
Üye Griiş Paneli

Üye OlŞifremi Unuttum




%d blogcu bunu beğendi: