Detay Haberler
Ana Sayfa Ôľ║ LYS Ôľ║ Lys Haberler Ôľ║ LYS Edebiyat Ders Notlar─▒

LYS Edebiyat Ders Notlar─▒

LYS Edebiyat Ders Notlar─▒


Bilgiyi Bizimle Payla┼čan – Basarisiralamalari.com – Te┼čekk├╝rler


SINAV KAZANDIRAN EDEB─░YAT B─░LG─░LER─░

Sevgili ├Â─črenciler, a┼ča─č─▒da gerek deneme s─▒navlar─▒nda gerek yaz─▒l─▒larda gerekse merkezi s─▒navlarda en ├žok kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kan bilgileri derledim. A┼ča─č─▒da ayr─▒nt─▒ diyebilece─čimiz bilgi bulunmamaktad─▒r. Ders kitaplar─▒na ├žal─▒┼čt─▒ktan sonra bu bilgileri s─▒nav ├Âncesinde dikkatle okuman─▒z─▒ tavsiye ediyorum.
Adem KARA├çEL─░K T.D.E. ├ľ─čretemeni

1. Mensur ┼čiirin ilk ├Ârneklerini Servet-i F├╝nun d├Âneminin en ├Ânemli sanat├ž─▒lar─▒ndan Halit Ziyah U┼čakl─▒gil ÔÇťMensur ┼×iirlerÔÇŁ adl─▒ eserinde vermi┼čtir.

2. T├╝rk edebiyat─▒nda mensur ┼čiir t├╝r├╝ndeki baz─▒ eserler ┼čunlard─▒r:
ÔÇô Halit Ziya U┼čakl─▒gil = Mezardan Sesler.
ÔÇô Mehmet Rauf = Siyah ─░nciler
ÔÇô Yakup Kadri = Erenlerin Ba─č─▒ndan, Okun Ucundan
ÔÇô Ru┼čen E┼čref ├ťnayd─▒n = Damla Damla
ÔÇô Sabahattin Kudret Aksal = Mavi

3. ┼×iirden ba─č─▒ms─▒z olan, tek ba┼č─▒na bir anlam ta┼č─▒yan dizelere┬áÔÇťazade m─▒sra (m─▒sra-─▒ azade) denir.

4. ┼×iirin tek ba┼č─▒na dilden dile dola┼čan, haf─▒zalarda yer eden en g├╝zel dizesine ÔÇťm─▒sra-─▒ bercesteÔÇŁ denir.

5. Edebiyat─▒m─▒zda aruz ├Âl├ž├╝s├╝ ilk kez Kutadgu Bilig adl─▒ eserde kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.

6. K─▒sa bir heceyi, ├Âl├ž├╝ gere─či uzun okumaya imale denir. ─░male,┬ábir aruz kusurudur.

7. Zihaf, uzun bir heceyi, ├Âl├ž├╝ gere─či k─▒saltmakt─▒r. Zihaf, bir┬áaruz kusurudur.

8. Vasl (Ulama) , ├ťns├╝zle biten bir s├Âzc├╝─č├╝n son ├╝ns├╝z├╝n├╝, ondan sonra gelen ve ├╝nl├╝yle ba┼člayan s├Âzc├╝─č├╝n ilk hecesine ba─člamakt─▒r.

9. Takti (Kesme), Aruz ├Âl├ž├╝s├╝nde duraklardaki kesmedir. Aruz ├Âl├ž├╝s├╝nde duraklar s├Âzc├╝kleri b├Âlebilir.

10. Med, bir uzun heceyi, bir uzun bir k─▒sa hece yapmakt─▒r.

11. Serbest (├ľl├ž├╝s├╝z) ┼čiirin ilk ├Ârneklerini Abd├╝lhak Hamit┬áTarhan, 1913 y─▒l─▒nda ÔÇťValidemÔÇŁ adl─▒ eserinde vermi┼čtir.

12. Lirik ┼×iir, Duygusal y├Ân├╝ a─č─▒r basan ┼čirlerdir. Bu ┼čiirlerde co┼čkulu bir anlat─▒m vard─▒r.

13. Epik ┼×iir, Sava┼č, kahramanl─▒k gibi konular─▒ i┼čleyen ┼čiirlerdir.
14.Pastoral ┼×iir, Do─ča g├╝zelliklerini, k├Ây ve ├žoban ya┼čam─▒n─▒ i┼čleyen ┼čiirlerdir.

15. Birka├ž ├žoban─▒n kar┼č─▒l─▒kl─▒ konu┼čmalar─▒ yoluyla olu┼čturulan pastoral ┼čiirlere ÔÇťeglogÔÇŁ denir.

16. Bir ├žoban─▒n ya da ozan─▒n a─čz─▒ndan k─▒r ya┼čam─▒n─▒n g├╝zelli─čini, ├žekicili─čini anlatan pastoral ┼čiirlere ÔÇťidilÔÇŁ denir.

17. Didaktik ┼×iir, d├╝┼č├╝ncenin a─č─▒r bast─▒─č─▒, bilgi vermeyi ama├žlayan ├Â─čretici ┼čiirleridir.

18. Satirik ┼×iir, Toplum ya┼čam─▒ndaki yanl─▒┼čl─▒klar─▒, d├╝zensizlikleri, eksikleri, ki┼čilerin yanl─▒┼člar─▒n─▒ alayl─▒ bir dille anlatan ┼čiirlere ÔÇśSatirik ┼×iirÔÇÖ denir.

19. Satirik ┼čiirler, Divan edebiyat─▒nda ÔÇťhicviyeÔÇŁ , Halk┬áedebiyat─▒nda ÔÇťta┼člamaÔÇŁ ad─▒yla an─▒l─▒r.

20. Dramatik ┼×iir, manzum tiyatro yap─▒tlar─▒ndaki ┼čiirlerdir. Hayat─▒n ac─▒kl─▒, komik, korkun├ž y├Ânlerini konu edinir.

21. Ko┼čuklar, A┼č─▒k edebiyat─▒ndaki ko┼čmalar─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒d─▒r. Bu nedenle ko┼čmayla ko┼čuk aras─▒nda ├že┼čitli bak─▒mlardan benzerlikler vard─▒r.

22. Bilinen en eski sagu, Alp Er Tunga SagusuÔÇÖdur.

23. Sagunun Halk edebiyat─▒ndaki kar┼č─▒l─▒─č─▒ a─č─▒t, Divan┬áedebiyat─▒ndaki benzeri (kar┼č─▒l─▒─č─▒) mersiyedir.

24. Sav, g├╝n├╝m├╝zdeki atas├Âz├╝n├╝n kar┼č─▒l─▒─č─▒d─▒r.

25. Mani, genellikle tek d├Ârtl├╝kten olu┼čur. 7ÔÇÖli hece ├Âl├ž├╝s├╝yle olu┼čturulur. Konuya giri┼č i├žin s├Âylenen ilk iki dizeye ÔÇťdoldurma dizeÔÇŁ denir. As─▒l d├╝┼č├╝nce, ileti ise son iki dizede bulunur.

26.T├╝rk├╝,genellikle ├╝├žer ya da d├Ârder dizeli bentler ve her bendin sonunda tekrarlanan ÔÇťkavu┼čtakÔÇŁ ya da ÔÇťba─člamaÔÇŁ ad─▒ verilen nakarat dizelerinden olu┼čur.

27. Divan edebiyat─▒nda manzum olarak olu┼čturulan bilmecelere┬áÔÇťlugazÔÇŁ denir.

28. Ko┼čmalar, konular─▒na g├Âre ┼ču t├╝rlere ayr─▒l─▒r :

G├╝zelleme: A┼čk, sevgi ve do─ča g├╝zelliklerini i┼čleyen ko┼čmalard─▒r.
Ko├žaklama : Kahramanl─▒k, sava┼č gibi konular─▒ i┼čleyen ko┼čmalard─▒r.
Ta┼člama : Herhangi bir ki┼čiyi ya da toplumdaki aksakl─▒klar─▒ ele┼čtiren ko┼čmalard─▒r.
A─č─▒t : Bir ki┼činin ├Âl├╝m├╝nden duyulan ac─▒y─▒ dile getiren┬áko┼čmalard─▒r.

29. Ko┼čma naz─▒m bi├žimi, ─░slamiyet ├Âncesi T├╝rk edebiyat─▒ndaki ÔÇťko┼čukÔÇŁ ; Divan edebiyat─▒ndaki ÔÇťgazelÔÇŁ ile benzerlik g├Âsterir.

30. Semainin ko┼čma naz─▒m bi├žiminden ayr─▒lan y├Ânleri kendine ├Âzg├╝ bir ezgiyle s├Âylenmesi ve 8ÔÇÖli hece ├Âl├ž├╝s├╝yle olu┼čturulmas─▒d─▒r.

31. Kimin taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒─č─▒ bilinmeyen destanlara do─čal destan, yazar─▒ bilinen destanlara yapay destan denir.

*Bozkurt ÔÇô Do─čal Destan (G├Âkt├╝rk)
*T├╝reyi┼č ÔÇô Do─čal Destan (Uygur)
*Nasihat Destan─▒ ÔÇô Yapay Destan (Karacao─član)
*Gen├ž Osman Destan─▒ ÔÇô Yapay Destan (Kay─▒k├ž─▒ Kul Mustafa)
* ├çanakkale ┼×ehitlerine ÔÇô Mehmet Akif Ersoy
* ├ť├ž ┼×ehitler Destan─▒ ÔÇô Faz─▒l H├╝sn├╝ Da─člarca

32. ─░lahiler, Bekta┼čilikte ÔÇťnefesÔÇŁ ; Alevilikte ise ÔÇťdemeÔÇŁ ad─▒n─▒ al─▒r.

33. Nutuk, tarikata yeni giren dervi┼člere yol g├Âstermek, onlar─▒ bilgilendirmek amac─▒yla s├Âylenen didaktik ┼čiirlerdir.

34. ┼×athiye, Tanr─▒yla konu┼čur gibi s├Âylenen, inan├žlardan alayc─▒ bir dille s├Âz edilen ┼čiirlerdir.

35. Hikmet, dini ,ahlaki, felsefi konular─▒ i┼čleyen ├Â─č├╝t ┼čiirleridir.

36. Gazeller, aruz ├Âl├ž├╝s├╝yle, 5-15 beyit aras─▒nda olu┼čturulur.┬áGazelin ve kasidenin uyak d├╝zeni ÔÇťaa/ba/ca/daÔÇŽ ÔÇŁbi├žimindedir.

37. Gazelin ilk beyitine ÔÇťmatlaÔÇŁ , son beyitine ÔÇťmaktaÔÇŁ , en g├╝zel beyitine ÔÇťbeytÔÇÖ├╝l-gazelÔÇŁ , ┼čairin mahlas─▒n─▒ (takma ad─▒n─▒) s├Âyledi─či beyte ÔÇťta├ž beyitÔÇŁ denir.

38. Divan edebiyat─▒nda par├ža g├╝zelli─či benimsendi─či i├žin gazellerde de genellikle konu birli─či yoktur. Beyitleri aras─▒nda konu birli─či olan gazellere ÔÇťyek ÔÇô ahenk gazelÔÇŁ denir. B├╝t├╝n beyitleri birbirinden g├╝zel olan gazellere ise ÔÇťyek ÔÇô avaz gazelÔÇŁ denir.

39. Baz─▒ gazeller beyitler tam ortas─▒ndan b├Âl├╝nerek d├Ârtl├╝k bi├žimine getirilir. Bu ┼čekilde olu┼čturulan gazellere ÔÇťmusammat gazelÔÇŁ denir.

40. Kaside, din ve devlet b├╝y├╝klerini ├Âvmek i├žin yaz─▒lan ve bir kar┼č─▒l─▒k beklenen ┼čiirlerdir. Beyitlerle olu┼čturulur, gazel gibi (aa/ba/ca ÔÇŽ) uyaklan─▒r. Beyit say─▒s─▒ genellikle 33-93 aras─▒nda de─či┼čir.

41. Methiye, kasidenin en ├Ânemli b├Âl├╝m├╝d├╝r. Kasidenin sunuldu─ču ki┼činin ├Âv├╝ld├╝─č├╝ b├Âl├╝md├╝r. Bu b├Âl├╝m kasidenin en uzun b├Âl├╝m├╝d├╝r.

42. Tegazz├╝l, kasidenin aras─▒nda kullan─▒lan, onunla ayn─▒ ├Âl├ž├╝ ve┬áuyakta olan gazeldir.

43. Fahriye, ┼čairin kendini ├Âvd├╝─č├╝ b├Âl├╝md├╝r.

44. Mesnevi, divan edebiyat─▒n─▒n en uzun naz─▒m bi├žimidir. Uzun a┼čk ├Âyk├╝leri ve dini, tasavvufi, ahlaki ├Âyk├╝ler genellikle mesnevi naz─▒m bi├žiminde yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. (aa/bb/cc/dd ÔÇŽ) uyakl─▒d─▒r.

45. Be┼č mesneviden olu┼čan eserlere ÔÇťhamseÔÇŁ denir.

46. Edebiyat─▒m─▒zdaki ilk mesnevi Yusuf Has HacipÔÇśin Kutadgu Bilig adl─▒ eseridir. T├╝rk edebiyat─▒n─▒n ├Ânemli mesnevilerinden baz─▒lar─▒ ┼čunlard─▒r :

Garipname ÔÇöÔÇöÔÇö- ├é┼č─▒k Pa┼ča
─░skendername ÔÇöÔÇö Ahmedi
Harname ÔÇöÔÇöÔÇöÔÇö ┼×eyhi
Mant─▒kuÔÇÖt Tayr ÔÇöÔÇö G├╝l┼čehri
Hayriye ÔÇöÔÇöÔÇöÔÇö- Nabi
Hayrabad ÔÇöÔÇöÔÇöÔÇô Nabi
H├╝sn ├╝ A┼čk ÔÇöÔÇöÔÇö ┼×eyh Galip

47. M├╝stezat, gazelin dizelerinin her birinin ard─▒na k─▒sa dizeler eklenerek yaz─▒lan ┼čiir bi├žimidir. Eklenen bu k─▒sa dizelere ÔÇťziyadeÔÇŁ ad─▒ verilir.

48. Terkib-i bentin edebiyat─▒m─▒zdaki en g├╝zel ├Ârneklerini┬áBa─čdatl─▒ Ruhi, ve Ziya Pa┼ča vermi┼čtir.

49. Bir ┼čairin, ba┼čka bir ┼čairin ┼čiirini konu ve bi├žim y├Ân├╝nden ├Ârnek alarak ayn─▒ ├Âl├ž├╝, ayn─▒ uyak ve ayn─▒ redifle yazd─▒─č─▒ benzer ┼čiire ÔÇťnazireÔÇŁ ad─▒ verilir.

50. Terci-i bendin edebiyat─▒m─▒zdaki en g├╝zel ├Ârneklerini Ziya┬áPa┼ča ve ┼×eyh Galip vermi┼čtir.

51. Rubainin D├╝nya edebiyat─▒ndaki en b├╝y├╝k ustas─▒ ├ľmer┬áHayyamÔÇÖd─▒r.

52. T├╝rk ┼čairlerin, Halk edebiyat─▒ ├╝r├╝n├╝ olan maniden etkilenerek Divan edebiyat─▒na kazand─▒rd─▒klar─▒ naz─▒m bi├žimi tuyu─čdur.

53. T├╝rk edebiyat─▒nda tuyu─č naz─▒m bi├žiminin en ├Ânemli ustalar─▒┬áKad─▒ Burhanettin ve Ali ┼×ir NevaiÔÇÖdir.

53. T├╝rk ┼čairlerin t├╝rk├╝den etkilenerek Divan edebiyat─▒na kazand─▒rd─▒klar─▒ naz─▒m bi├žimi ┼čark─▒d─▒r.

54. ┼×ark─▒ naz─▒m bi├žiminin ├Ânc├╝s├╝ ve en ba┼čar─▒l─▒ temsilcisi,18.y├╝zy─▒l sanat├ž─▒s─▒, Lale Devri ┼čairi NedimÔÇÖdir.

55. Mersiye, Divan edebiyat─▒nda ├Ânemli bir kimsenin ├Âl├╝m├╝nden duyulan ├╝z├╝nt├╝y├╝ dile getiren ┼čiir t├╝r├╝d├╝r.

56. Hicviye, Divan edebiyat─▒nda herhangi bir ki┼čiyi, olay─▒, durumu yermek (ele┼čtirmek) i├žin yaz─▒lan ┼čiirlerdir. Hicvin en ba┼čar─▒l─▒ ├Ârneklerini NefÔÇÖi vermi┼čtir.

57. AllahÔÇÖ─▒n varl─▒─č─▒n─▒, birli─čini i┼čleyen ┼čiirlere Divan edebiyat─▒nda tevhit denir.

58. M├╝nacat, AllahÔÇÖa yalvar─▒┼č, yakar─▒┼č ┼čiirleridir.

59. Hz. MuhammedÔÇÖi ├Âvmek ona olan sevgiyi anlatmak i├žin yaz─▒lan ┼čiirlere naat denir.

60. Hz MuhammedÔÇÖin do─čumunu anlatan ┼čiirlere mevlid denir.

61. Mevlid t├╝r├╝n├╝n en ba┼čar─▒l─▒ ├Ârne─čini S├╝leyman ├çelebi┬áVesilet├╝ÔÇÖn-Necat adl─▒ eseriyle vermi┼čtir.

62. Sone naz─▒m bi├žimi T├╝rk edebiyat─▒nda ilk kez Servet-i┬áF├╝nun d├Âneminde kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.

63. DanteÔÇÖnin ─░lahi Komedya adl─▒ eseri terzarima naz─▒m bi├žiminin en ├Ânemli ├Ârnekleri aras─▒nda yer al─▒r.

64. Servet-i F├╝nun d├Âneminde m├╝stezat serbestle┼čtirilerek┬áserbest m├╝stezat ad─▒nda yeni bir naz─▒m bi├žimi olu┼čturulmu┼čtur.

65. Serbest m├╝stezat, aruz ├Âl├ž├╝s├╝n├╝n klasik kal─▒plar─▒n─▒n bozulmas─▒yla olu┼čturulan bir naz─▒m bi├žimidir. Serbest m├╝stezatta ayn─▒ ┼čiirde birden ├žok aruz kal─▒b─▒ bir arada bulunur.

66. Serbest m├╝stezat─▒n en ba┼čar─▒l─▒ ├Ârneklerini Tevfik Fikret,┬áCenap ┼×ahabettin ve Ahmet Ha┼čim vermi┼čtir.

67. ─░nsan d─▒┼č─▒ndaki varl─▒klar─▒n konu┼čturulmas─▒na dayal─▒ olan s├Âz sanat─▒na ─░ntak (Konu┼čturma) denir.
68. ─░ntak sanat─▒n─▒n oldu─ču her yerde ÔÇťte┼čhisÔÇŁ de vard─▒r.

69. ┼×iirde sat─▒r ba┼člar─▒ndaki harflerle yukar─▒dan a┼ča─č─▒ anlaml─▒ kelimeler olu┼čturma sanat─▒na ÔÇťakrosti┼čÔÇŁ denir.

70. T├╝rk edebiyat─▒nda ilk makaleyi ÔÇť┼×inas─▒ÔÇŁ yazm─▒┼čt─▒r. Bu makale ÔÇťTerc├╝man-─▒ AhvalÔÇŁ gazetesinde ÔÇťMukaddimeÔÇŁ ad─▒yla yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r.

71. F─▒kra t├╝r├╝n├╝n ilk ba┼čar─▒l─▒ ├Ârne─čini Ahmet Rasim vermi┼čtir.

72. F─▒kra ile makale aras─▒ndaki temel fark f─▒kran─▒n bir d├╝┼č├╝nceyi kan─▒tlama amac─▒ g├╝tmemesine kar┼č─▒l─▒k makalenin kan─▒tlama amac─▒ g├╝tmesidir.

73. Deneme t├╝r├╝n├╝n ├Ânc├╝s├╝ Frans─▒z yazar MontaigneÔÇÖdir. Edebiyat─▒m─▒zda ise en ba┼čar─▒l─▒ denemeci Nurullah Ata├žÔÇÖt─▒r.

74. Sohbet (s├Âyleyi┼či) t├╝r├╝yle deneme t├╝r├╝ aras─▒ndaki temel┬áfark ┼čudur : Sohbet t├╝r├╝nde yazar kar┼č─▒s─▒ndakiyle konu┼čuyormu┼č┬ágibi (senli benli anlat─▒m) yazar.Deneme t├╝r├╝nde yazar kendiyle┬ákonu┼čuyormu┼č gibi (benli anlat─▒m) yazar.

75. T├╝rk edebiyat─▒nda an─▒ t├╝r├╝n├╝n ilk ├Ârne─či olarak Bab├╝r┼čahÔÇÖ─▒n┬áBab├╝rname adl─▒ eseri kabul edilir.

76. Seydi Ali ReisÔÇÖin MiratÔÇÖ├╝l ÔÇô Memalik adl─▒ eseri ilk gezi┬á(seyahatname) eserlerimizdir.

77. Biyografi t├╝r├╝yle benzerlik g├Âsteren eserlere divan edebiyat─▒nda ÔÇťtezkireÔÇŁ denir. Ayr─▒ca peygamberlerin ya┼čamlar─▒n─▒ anlatanlara ÔÇťsiyerÔÇŁ denir.

78. ─░lk tezkireyi 15.y├╝zy─▒lda ├ça─čatay edebiyat─▒n─▒n b├╝y├╝k ┼čairi┬áAli ┼×ir Nevai Mecalis├╝ÔÇÖn Nefais ad─▒yla yazm─▒┼čt─▒r.

79. Otobiyografiyle biyografi aras─▒ndaki fark; otobiyografide yazar, kendi hayat─▒n─▒ anlat─▒rken; biyografide yazar, ba┼čka birini hayat─▒n─▒ anlat─▒r.

80. FuzuliÔÇÖnin ┼×ikayetname adl─▒ d├╝zyaz─▒ ├Ârne─či, edebi mektup┬át├╝r├╝n├╝n ger├žek anlamda ilk ├Ârneklerindendir.



81. Mektup t├╝r├╝n├╝ kullanarak roman yazma tekni─čini ilk kez H├╝seyin Rahmi ÔÇťMutallakaÔÇŁ adl─▒ roman─▒nda denemi┼čtir. Halide Edip Ad─▒varÔÇÖ─▒n ÔÇťHandanÔÇŁ adl─▒ roman─▒ da mektuplardan olu┼čur.
82. Masallarda ÔÇťBir varm─▒┼č bir yokmu┼č.ÔÇŁ diye ba┼člayan b├Âl├╝me┬ád├Â┼čeme ad─▒ verilir.

83. Hayvanlar─▒ konu┼čturma sanat─▒na fabl denir.

84. Fabl─▒n bilinen en eski ├Ârne─či Hint edebiyat─▒nda Pan├žantahtra (Arap├ža ├ževirisi Kelile ve Dimne); eski Yunan edebiyat─▒nda ise Aisopos masallar─▒d─▒r.

85. Bat─▒ÔÇÖda La Fontaine fabl t├╝r├╝n├╝n en ├╝nl├╝s├╝d├╝r.

86. Olay─▒n hikayesinin kurucusu Frans─▒z Guy de MaupassantÔÇÖt─▒r. Bizim edebiyat─▒m─▒zda da olay hik├óyesinin en b├╝y├╝k temsilcisi ├ľmer SeyfettinÔÇÖdir.

87. Durum hikayesinin d├╝nya edebiyat─▒ndaki kurucusu Anton ├çehovÔÇÖdur. Bizim edebiyat─▒m─▒zda durum hikayesinin en ├Ânemli yazarlar─▒ ┼čunlard─▒r; Sait Faik Abas─▒yan─▒k, Memduh ┼×evket EsendalÔÇŽ

88. Hikaye (├Âyk├╝) t├╝r├╝n├╝n d├╝nya edebiyat─▒ndaki ilk ├Ârneklerini┬á─░talyan yazar BoccacioÔÇÖ ÔÇťDecameronÔÇŁ ├Âyk├╝leri ile vermi┼čtir.

89. T├╝rk edebiyat─▒n─▒n ilk yaz─▒l─▒ metinleri G├Âkt├╝rk Yaz─▒tlar─▒d─▒r.┬á(Orhun Abideleri)

90. Dede Korkut Hikayeleri desten gelene─činden halk ├Âyk├╝c├╝l├╝─č├╝ne ge├ži┼čin ilk izlerini ta┼č─▒r.

91. Hikaye t├╝r├╝n├╝n Bat─▒l─▒ anlamda ilk sa─člam ve g├╝zel ├Ârne─či┬áSamipa┼čazade SezaiÔÇÖnin ÔÇťK├╝├ž├╝k ┼×eylerÔÇŁ adl─▒ yap─▒t─▒d─▒r.

92. T├Âre roman─▒ gelenek ve g├Ârenekleri anlatan romanlard─▒r.

93. Egzotik roman, yabanc─▒ ├╝lkelerin do─ča ve insanlar─▒n─▒ anlatan roman t├╝r├╝d├╝r.
94. Tezli roman belli bir d├╝┼č├╝nceyi savunan romand─▒r.

95. Monolog, ki┼činin kendi kendisiyle konu┼čmas─▒d─▒r.

96. Diyalog ki┼čilerin kar┼č─▒l─▒kl─▒ konu┼čmas─▒d─▒r.

97. CervantesÔÇÖin Don Ki┼čot adl─▒ eseri d├╝nya edebiyat─▒nda yaz─▒lan ilk romand─▒r.

98. ─░lk ├ževiri roman─▒m─▒z, Yusuf Kamil Pa┼čaÔÇÖn─▒n 1859ÔÇÖda┬áFenelonÔÇÖdan ├ževirdi─či Telemaque ( Telemak) adl─▒ romand─▒r.

99. ─░lk yerli roman, ┼×emsettin SamiÔÇÖnin ÔÇťTaa┼č┼čuk-─▒ Talat ve┬áFitnatÔÇŁ adl─▒ eseridir.

100. ─░lk edebi roman─▒m─▒z Nam─▒k KemalÔÇÖin ÔÇť─░ntibahÔÇŁ adl─▒┬áeseridir.

101. ─░lk ger├žek├ži (realist) roman Recaizade Mahmut EkremÔÇÖin┬áÔÇťAraba Sevdas─▒ÔÇŁd─▒r.

102. Bat─▒l─▒ anlamda ilk edebi, kusursuz ve realist romanlar, Halit Ziya U┼čakl─▒gilÔÇÖin ÔÇťMai ve SiyahÔÇŁ ve ÔÇťA┼čk-─▒ MemnuÔÇŁ adl─▒ romanlar─▒d─▒r.

103. ─░lk psikolojik roman, Mehmet RaufÔÇÖun ÔÇťEyl├╝lÔÇŁ adl─▒ roman─▒d─▒r. En ba┼čar─▒l─▒ psikolojik roman─▒m─▒z, Peyami SafaÔÇÖn─▒n ÔÇť9.Hariciye Ko─ču┼čuÔÇŁdur.

104. ─░lk Tezli Roman Yakup Kadri Karaosmano─čluÔÇÖnun┬áÔÇťYabanÔÇŁ adl─▒ eseridir.

105. ─░lk k├Ây roman─▒, Nabizade Naz─▒mÔÇÖ─▒n ÔÇťKarabibikÔÇŁ┬ároman─▒d─▒r.

106. ─░lk tarihi roman Nam─▒k KemalÔÇÖin ÔÇťCezmiÔÇŁ roman─▒d─▒r.

107. Antik tiyatronun iki t├╝r├╝ olan trajedi ve komedinin kayna─č─▒┬áBa─č Bozumu Tanr─▒s─▒ Dionysos ad─▒na yap─▒lan t├Ârenlerdir.

108. Ya┼čam─▒n ac─▒kl─▒ y├Ânlerini kendine ├Âzg├╝ kurallarla sahnede yans─▒tmak; ahlak, erdem ├Ârne─či g├Âstermek i├žin yaz─▒lm─▒┼č manzum tiyatro eserine trajedi denir.

109. ─░zleyiciyi g├╝ld├╝ren, e─člendiren ve e─člendirirken d├╝┼č├╝nd├╝ren tiyatro t├╝r├╝ne komedi denir.

110. Abart─▒l─▒ hareketlerle sivri esprilerle g├╝ld├╝rmeyi ama├žlayan komedilere fars(kaba g├╝ld├╝r├╝), ger├žekte g├╝ld├╝r├╝c├╝ olmayan bir olay─▒ g├╝l├╝n├žle┼čtirerek i┼čleyen komedilere parodi yergiye┬ádayanan komedilere satir, bir ki┼činin karakterini ortaya koymak┬ái├žin yaz─▒lan komedilere karakter komedisi denir.

111. T├Âre komedisi, toplumun g├╝l├╝n├ž ve aksak yanlar─▒n─▒ konu alan komedidir. MoliereÔÇÖin G├╝l├╝n├ž Kibarlar, GogolÔÇÖun M├╝fetti┼č ┼×inasiÔÇÖnin ┼×air Evlenmesi adl─▒ eseri t├Âre komedisidir.

112. Ya┼čam─▒n ac─▒kl─▒ ve g├╝l├╝n├ž y├Ânlerini bir arada yans─▒tan tiyatro t├╝r├╝ne dram denir.

113. Shakespeare, klasik tiyatronun zaman ve yer birli─či kurallar─▒n─▒ y─▒km─▒┼čt─▒r. Ayr─▒ca ac─▒kl─▒ ve g├╝l├╝n├ž olaylar─▒ sahnede i├ž i├že vererek dram─▒n ilk ├Ârneklerini vermi┼čtir.

114. Frans─▒z romantiklerinden Victor Hugo ÔÇťCromwellÔÇŁ adl─▒ eserinin ├Ân s├Âz├╝nde dram─▒n ├Âzelliklerini a├ž─▒klar.

115. Epik tiyatro Bertolt Brecht taraf─▒ndan geli┼čtirilmi┼čtir.

116. Epik tiyatroda seyircinin ger├žek ya┼čam─▒ndan kopup kendini oyuna kapt─▒rmas─▒ ├Ânlenir. Bunun i├žin, olaylar aras─▒nda ama├žl─▒ kopukluklar yarat─▒l─▒r.

117. T├╝rk tiyatrosunda Haldun Taner, ÔÇťKe┼čanl─▒ Ali Destan─▒ÔÇŁ┬áadl─▒ eseri ile epik tiyatro ├Ârne─či vermi┼čtir.

118. T├╝rk tiyatrosunda, bat─▒l─▒ anlamda ilk eser, ┼×inasiÔÇÖnin Tanzimat d├Âneminde yazd─▒─č─▒ ÔÇť┼×air EvlenmesiÔÇŁ adl─▒ bir perdelik komedidir.

119. Sahnelenen ilk tiyatro ise Nam─▒k KemalÔÇÖin ÔÇťVatan┬áYahut SilistreÔÇŁ adl─▒ eseridir.

120. Ortaoyununun en ├Ânemli iki ki┼čisi Kavuklu ve Pi┼čekarÔÇÖd─▒r. Kavuklu, Karag├Âz oyunundaki Karag├ÂzÔÇÖ├╝n, Pi┼čekar da HacivatÔÇÖ─▒nda kar┼č─▒l─▒─č─▒d─▒r.

121. Orta oyununda kad─▒n rol├╝n├╝ oynayan ve kad─▒n k─▒l─▒─č─▒na girmi┼č erke─če zenne denir.

122. Meddahl─▒k i├žin tek ki┼čilik tiyatro diyebiliriz.

123. Karag├Âz ve Ortaoyunun Meddah oyunu ile fark─▒; Meddah┬áoyunun tek ki┼čilik g├Âsteri olmas─▒d─▒r.

124. Ko┼čuklar─▒n ilk ├Ârneklerine Ka┼čgarl─▒ MahmutÔÇÖun Divan-─▒┬áL├╝gatiÔÇÖt T├╝rk adl─▒ eserinde rastl─▒yoruz.

125. ─░slamiyet ├Âncesindeki sagu; Halk edebiyat─▒nda ÔÇťa─č─▒tÔÇŁ, Divan edebiyat─▒nda ÔÇťmersiyeÔÇŁ ad─▒n─▒ al─▒r.
126. ─░slamiyet ├Âncesindeki Sav; Halk edebiyat─▒nda ÔÇťatas├Âz├╝ÔÇŁ Divan edebiyat─▒nda ise ÔÇťDarb-─▒ meselÔÇŁ ad─▒n─▒ alm─▒┼čt─▒r.

127. ─░lk M├╝sl├╝man T├╝rk Devleti Karahanl─▒lard─▒r.

128. K─▒rg─▒zlar─▒n ÔÇťManas Destan─▒ÔÇŁ d├╝nyan─▒n en uzun destan─▒d─▒r.

129. D├╝nya Destanlar─▒;

1-┼×ehname: ─░ranl─▒lar─▒n destan─▒ olup ÔÇťFirdevsiÔÇŁ tasar─▒ndan yaz─▒ya ge├žirmi┼čtir.
2-Mahabarata, Ramayana: Hintlilerin do─čal destanlar─▒d─▒r.
3-┼×into: Japonlar─▒n do─čal destan─▒d─▒r.
4-Kalevela: Finlilerin do─čal destan─▒d─▒r.
5-─░lyada ve Odysseia: Yunanl─▒lar─▒n do─čal destan─▒ olup
ÔÇťHomerosÔÇŁ yaz─▒ya ge├žirmi┼čtir.
6-─░gor: Ruslar─▒n do─čal destan─▒d─▒r. Destanda K─▒p├žaklar ile Ruslar aras─▒ndaki sava┼člar anlat─▒l─▒r.
7-Nibelungen : Almanlar─▒n bu do─čal destan─▒nda Hun-Germen
sava┼člar─▒ anlat─▒l─▒r.
8-Cihanson de Roland: Frans─▒zlar─▒n bu do─čal destanlar─▒nda
Frans─▒zlar ve M├╝sl├╝manlar aras─▒ndaki sava┼člar anlat─▒l─▒r.
9-Anaid: Latinlerin do─čal destan─▒ olup ÔÇťVirgillusÔÇŁ yaz─▒ya ge├žirmi┼čtir.
10-G─▒lgam─▒┼č:S├╝merlerin do─čal destan─▒d─▒r.

Yapma (Suni) Destanlar:
1-Aeneis:Vergillus (Latin edebiyat─▒)
2-Henriad: Voltaire (Frans─▒z edebiyat─▒)
3-Oslusi├ždas: Camoens (Portekiz edebiyat─▒)
4-Kaybolmu┼č Cennet: Milton (─░ngiliz edebiyat─▒)
5-Kurtar─▒lm─▒┼č Kud├╝s:Tasso (─░talyan edebiyat─▒)
6-Çılgın Orlando: Ariosto (İtalyan edebiyatı)
7-─░lahi Komedya: Dante (─░talyan edebiyat─▒)
8-├çanakkale ┼×ehitlerine: M.Akif Ersoy (T├╝rk edebiyat─▒)
9-├ť├ž ┼×ehitler Destan─▒: F.H├╝sn├╝ Da─člarca (T├╝rk edebiyat─▒)
10-Sel├žuk Name: Yaz─▒c─▒o─člu Mehmet

130. T├╝rkler s─▒ras─▒yla; G├Âkt├╝rk, Uygur, Arap ve Latin┬áalfabesini kullanm─▒┼člard─▒r.

131. Yaz─▒l─▒ edebiyat─▒m─▒z─▒n ilk ┼čiirleri Uygur T├╝rk├žesiyle eser vermi┼č olan Apr─▒n├žur TiginÔÇÖe aittir. Di─čer bir deyimle Apr─▒n├žur Tigin bilinen ilk ┼čairimizdir.

132. Orhun KitabeleriÔÇÖnin yazarlar─▒ Vezir Bilge Tonyukuk ve┬áYollug TiginÔÇÖdir.

133. G├Âkt├╝rk yaz─▒tlar─▒ ( Orhun Kitabeleri) ─░lk kez Danimarkal─▒┬ábilgin Thomsen taraf─▒ndan okunmu┼čtur.

134. Uygur Alfabesiyle yaz─▒lan ├Ânemli iki eser ÔÇťAltun YarukÔÇŁ┬áve ÔÇťSekiz Y├╝kmekÔÇŁ adl─▒ eserlerdir.

135. ─░slamiyet etkisinde yaz─▒lan ilk eserimiz ÔÇťKutadgu BiligÔÇŁ┬áYusuf Has Hacip taraf─▒ndan 1070ÔÇÖte kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r.

136. ÔÇťKutadgu BiligÔÇŁ T├╝rk edebiyat─▒nda aruz ├Âl├ž├╝s├╝yle yaz─▒lan ilk eserdir.
137. ÔÇťKutadgu BiligÔÇŁ Edebiyat─▒m─▒z─▒n ilk mesnevisidir.

138. Divan-─▒ L├╝gatiÔÇÖt T├╝rk, Araplara T├╝rk├žeyi ├Â─čretmek ve T├╝rk├ženin zengin bir dil oldu─čuna ─▒spatlamak amac─▒yla ÔÇťKa┼čgarl─▒ MahmutÔÇŁ taraf─▒ndan kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r.

139. Divan-─▒ L├╝gatiÔÇÖt T├╝rk, T├╝rk├ženin ilk s├Âzl├╝─č├╝ ve dilbilgisi kitab─▒d─▒r.

140. AtabetÔÇÖ├╝l Hakay─▒k ÔÇŁGer├žeklerin E┼či─čiÔÇŁ anlam─▒na gelen eser, 12.y├╝zy─▒l─▒n ba┼člar─▒nda Edip Ahmet Y├╝kneki taraf─▒ndan Hakaniye leh├žesi ile kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r. Eser aruz ├Âl├ž├╝s├╝ ve mesnevi naz─▒m bi├žimiyle yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.

141. Divan-─▒ Hikmet, 12.y├╝zy─▒lda T├╝rk tasavvuf edebiyat─▒n─▒n kurucusu T├╝rkistanl─▒ Hoca Ahmet Yesevi taraf─▒ndan kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r. ÔÇŁHikmetÔÇŁ, Ahmet YeseviÔÇÖnin ┼čiirlerine verdi─či isimdir. Naz─▒m birimi d├Ârtl├╝k olan eser, ko┼čma naz─▒m bi├žimi ve hece vezniyle yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.

142. Halk ┼čairlerinin hayat hikayeleri ve ┼čiirleri ÔÇťC├ÂnkÔÇŁ ad─▒ verilen eserlerde toplanm─▒┼čt─▒r.

143. Divan edebiyat├ž─▒lar─▒n─▒n dili ; Arap├ža, Fars├ža ve T├╝rk├ženin kar─▒┼č─▒m─▒ndan do─čan Osmanl─▒cad─▒r. ┼×iirlerde ├Âl├ž├╝ olarak da ÔÇťaruz ├Âl├ž├╝s├╝ÔÇŁ kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.

144. Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n ÔÇťTazarrunameÔÇÖsiÔÇŁ s├╝sl├╝ nesrin en┬á├Ânemlisidir.

145. Hikemi (Didaktik) ┼×iir Ak─▒m─▒n─▒n edebiyat─▒m─▒zdaki ├Ânc├╝s├╝ ve en g├╝├žl├╝ temsilcisi NabiÔÇÖdir. Bu y├╝zden Hikemi ┼čiir ak─▒m─▒, ÔÇťNabi ekol├╝ÔÇŁ olarak da bilinir.

146. Mahallile┼čme ak─▒m─▒, halk s├Âyleyi┼či ile divan tarz─▒ s├Âyleyi┼činin birle┼čiminden do─čmu┼čtur. Bu ak─▒m─▒n en etkili ├Ârnekleri 18.y├╝zy─▒lda NedimÔÇÖle verilmi┼čtir.

147. Hoca Dehhani , Divan ┼čiirinin bilinen ilk ┼čairidir.

148. ├çarhname, Dini-ahlaki ├Â─č├╝tlerin verildi─či didaktik bir┬ámanzumedir.(Ahmed Fakih)

149. Mevlana manzum ve mensur eserlerini Fars├ža yazm─▒┼čt─▒r. Onun Arap├ža gazelleri de vard─▒r.

150. Makalat, Tasavvufi d├╝┼č├╝ncelerin anlat─▒ld─▒─č─▒ bu eser┬áArap├ža kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r. (Hac─▒ Bekta┼či)
151. Yunus Emre Tasavvuf edebiyat─▒ndaki ÔÇťilahiÔÇŁnaz─▒m t├╝r├╝n├╝n en ├Ânemli ustas─▒d─▒r. 1995 y─▒l─▒ UNESCO taraf─▒ndan

ÔÇťYunus Emre Sevgi Y─▒l─▒ÔÇŁ olarak ilan edilmi┼č Yunus EmreÔÇÖnin
Risaletin Nushiye adl─▒ eseri mesnevi naz─▒m ┼čekli ile yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.

152. Mant─▒kuÔÇÖt- Tayr, G├╝l┼čehri taraf─▒ndan ├ťnl├╝ ─░ranl─▒ mutasavv─▒f Fer├╝diddin AttarÔÇÖ─▒n ayn─▒ ad─▒ ta┼č─▒yan eserinden ├ževrilmi┼čtir.

153. A┼č─▒k Pa┼ča , en ├Ânemli eseri olan ÔÇťGaripnameÔÇŁde T├╝rk├žeye ├Ânem verilmesi gerekti─čini belirtmi┼č, eserini bilin├žli olarak T├╝rk├že yazm─▒┼čt─▒r.

154. AhmediÔÇÖnin ─░skendername ve Cem┼čidÔÇÖ├╝ Hur┼čit olmak┬á├╝zere iki ├Ânemli eseri vard─▒r.

155. Azeri sahas─▒nda yeti┼čmi┼č ├╝nl├╝ sanat├ž─▒ Nesimi, Hurufilik mezhebinin ├Ânc├╝llerindendir. O, HalepÔÇÖte inanc─▒ y├╝z├╝nden derisi y├╝z├╝lerek ├Âld├╝r├╝lm├╝┼čt├╝r.

156. Kad─▒ Burhanettin, kad─▒l─▒k, vezirlik h├╝k├╝mdarl─▒k yapm─▒┼č; alim ve ┼čair bir devlet adam─▒d─▒r. O, Divan edebiyat─▒nda T├╝rk naz─▒m ┼čekillerinden olan ÔÇťtuyu─čÔÇŁun ba┼čar─▒l─▒ ├Ârneklerini kazand─▒rm─▒┼čt─▒r.

157. Kitab-─▒ Dede Korkut (Dede Korkut Hikayeleri), Destan gelene─činden halk hikayesine ge├ži┼čin ilk izlerini ta┼č─▒yan bu eser, bir ├Âns├Âz ve on iki hikayeden olu┼čmaktad─▒r.

158. Ali ┼×ir Nevai, MuhakemetÔÇÖ ├╝l L├╝gateyn adl─▒ eserinde T├╝rk├že ile Fars├žay─▒ kar┼č─▒la┼čt─▒rarak, T├╝rk├ženin Fars├žadan daha ├╝st├╝n oldu─čunu savunmu┼čtur. Mecalis├╝n Nefais adl─▒ eseri ise T├╝rk edebiyat─▒nda varl─▒─č─▒ bilinen ilk ┼čairler tezkiresidir.

159. ┼×eyhiÔÇÖnin Harname adl─▒ eseri mesnevi naz─▒m ┼čekliyle yaz─▒lm─▒┼č olup Divan edebiyat─▒n─▒n en ├Ânemli hiciv ├Ârne─čidir.

160. S├╝leyman ├çelebi, Divan edebiyat─▒ndaki yerini ÔÇťVesilet├╝n NecatÔÇŁ adl─▒ mevlidiye alm─▒┼čt─▒r. Onun bu eseriyle edebiyat─▒m─▒zda ÔÇťmevlitÔÇŁ yazma ├ž─▒─č─▒r─▒ a├ž─▒lm─▒┼čt─▒r.

161. Avni mahlas─▒yla ┼čiirler yazan, Osmanl─▒ Padi┼čah─▒ Fatih┬áSultan MehmetÔÇÖtir.

162. Adli mahlas─▒yla ┼čiirler yazan, 8. Osmanl─▒ padi┼čah─▒┬á2.Beyaz─▒tÔÇÖtir.

163. Mercimek Ahmet ÔÇśin en ├Ânemli eseri ÔÇťKabusnameÔÇŁdir.
164. Fuzuli, ─▒st─▒rab─▒n insan ruhunu olgunla┼čt─▒raca─č─▒n─▒, ─▒st─▒raplar─▒n da en b├╝y├╝─č├╝n├╝n a┼čk ─▒st─▒rab─▒ oldu─čunu s├Âyleyerek, ┼čiirlerini a┼čk ac─▒s─▒yla dile getirmi┼čtir.
Eserleri:
-Su Kasidesi: Hz PeygamberÔÇÖe olan sevgisini dile getirdi─či┬á┼čiiridir.
-┼×ikayetname: T├╝rk edebiyat─▒ndaki en ├Ânemli edebi┬ámektuplardan biridir.

165. Baki, Anadolu ve Rumeli kazaskerlerinde bulunmu┼č, ├žok istedi─či halde ┼čeyh├╝lislam olamam─▒┼čt─▒r. ÔÇťSultanu┼č ┼×uaraÔÇŁ unvan─▒yla bilinmi┼čtir. Kanuni Mersiyesi, KanuniÔÇÖ nin ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine terkib-i bent bi├žiminde kaleme ald─▒─č─▒ eseridir.

166. Muhubbi mahlas─▒yla ┼čiirler yazan, Osmanl─▒ padi┼čah─▒┬áKanuni Sultan S├╝leymanÔÇÖd─▒r.

167. Bab├╝r┼čah, 16.y├╝zy─▒lda ├ça─čatay sahas─▒nda eser veren ├Ânemli isimlerden biridir. Onun ÔÇťBab├╝rnameÔÇŁ adl─▒ eseri, T├╝rk edebiyat─▒n─▒n an─▒ (hat─▒ra) t├╝r├╝ndeki ilk ├Ârneklerindendir.

168. Nefi, ├Ânemli bir ÔÇťkasideve hicivÔÇŁ ┼čairidir. D├Âneminin
devlet adamalar─▒n─▒ sert bir ┼čekilde hicveden sanat├ž─▒, Bayram Pa┼ča taraf─▒ndan bo─čdurularak ├Âld├╝r├╝lm├╝┼čt├╝r. Siham-─▒ Kaza, T├╝rk hiciv edebiyat─▒n─▒n en ├Ânemli eserlerindendir.

169. 17.y├╝zy─▒l Divan edebiyat─▒m─▒z─▒n en b├╝y├╝k didaktik ┼čairi NabiÔÇÖdir. O ÔÇťHikemi tarz─▒ÔÇŁ yani ÔÇťhikmetli ve ├Â─čreticiÔÇŁ ┼čiir gelene─čini ba┼člatm─▒┼čt─▒r. ÔÇťNabi Ekol├╝ÔÇŁ olarak bilinen bir ak─▒m─▒n kurucusudur.
Eserleri: Hayriyye Hayrabat, Surname, Tuhfet├╝lHarameyn, M├╝n┼čeatÔÇŽ

170. Naili ve Ne┼čati, Sebk-i HindiÔÇÖnin edebiyat─▒m─▒zdaki en┬ába┼čar─▒l─▒ temsilcilerindendir.

171. A┼č─▒k ├ľmer ve Gevheri Halk edebiyat─▒ ┼čairlerinden olup┬áDivan edebiyat─▒n─▒n etkisinde kalm─▒┼člard─▒r.

172. 17. Y├╝zy─▒l Halk edebiyat─▒ sanat├ž─▒lar─▒ndan olan Kay─▒k├ž─▒ Kul Mustafa Yeni├žeri Oca─č─▒ÔÇÖndan yeti┼čmi┼čtir. Gen├ž Osman Destan─▒ onun en ├Ânemli eseridir.

173. Katip ├çelebi Eserleri: Cihann├╝ma, Fezleke, Ke┼čf├╝ÔÇÖz├╝nun, Mizahul Hak.

174. Evliya ├çelebiÔÇÖnin ÔÇťSeyahatnameÔÇŁ adl─▒ eseri edebiyat─▒m─▒zdaki en ├Ânemli gezi yaz─▒lar─▒ aras─▒ndad─▒r.
175. Lale Devri d├Ânemi olarak bilinen zevk ve e─člence i├žinde ge├žen ya┼čant─▒s─▒ 18.y├╝zy─▒l edebiyat─▒n─▒n ayr─▒lmaz bir par├žas─▒d─▒r. Bu d├Ânemde ya┼čam─▒┼č olan Nedim ne┼če ve co┼čku ┼čairidir. ┼×iirlerinde tamamen din d─▒┼č─▒ konular─▒ i┼čleyen Nedim ÔÇť┼čark─▒ÔÇŁ t├╝r├╝n├╝n bulucusudur.

176. 18.y├╝zy─▒lda Halk edebiyat─▒n─▒n etkisiyle Divan ┼čiirine┬áÔÇť┼čark─▒ÔÇŁ naz─▒m ┼čekli girmi┼čtir.

177. Divan edebiyat─▒nda ┼×eyh Galip ve Nedim gibi ├Ânemli sanat├ž─▒lar da hece vezniyle ┼čiirler yazm─▒┼čt─▒r.

178. Divan edebiyat─▒n─▒n son b├╝y├╝k ┼čairi ÔÇť┼×eyh GalipÔÇŁtir. ┼×eyh GalipÔÇÖin ┼čiirlerinde Sebk-i Hindi ak─▒m─▒n─▒n etkisi g├Âr├╝l├╝r. ┼×eyh GalipÔÇÖ in en ├Ânemli eseri ÔÇťH├╝sn-├╝ A┼čkÔÇŁ t─▒r.

179. Dadalo─člu, Toroslarda ya┼čayan g├Â├žebe Av┼čar boyu T├╝rkmenlerindendir. Bu boy devlet taraf─▒ndan yerle┼čik hayata ge├žirilmeye ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼č ve Dadalo─člu da buna kar┼č─▒ ├ž─▒karak bu olaylar ├╝zerine ┼čiirler yazm─▒┼čt─▒r.

180. Bayburtlu ZihniÔÇÖnin en ├Ânemli eseriÔÇťSerg├╝ze┼čtnameÔÇŁ dir.

181. S├╝mmani, Hayali sevgilisi G├╝lperiÔÇÖyi bulmak i├žin┬áUzakdo─ču ├╝lkelerini gezmi┼čtir.

Adem KARA├çEL─░K T.D.E. ├ľ─×RETMEN─░


Yemek Tarifi Sayfam─▒z : TarifDergisi.Com


Facebook Sayfam─▒za Abone Olmay─▒ Unutmay─▒n >>> T─▒kla

├ľnerilen Sayfalar

Tercihler i├žin 81 ilde 9 bin 918 komisyon kuruldu

Tercihler i├žin 81 ilde 9 bin 918 komisyon kuruldu ├ľ─črencilerin orta├Â─čretim kurumlar─▒na yerle┼čtirme tercihleri 14-24 …

2017-2018 LYS Edebiyat Konular─▒ ve Soru Da─č─▒l─▒m─▒

2017-2018 LYS Edebiyat Konular─▒ ve Soru Da─č─▒l─▒m─▒ ├ťniversiteye girebilmek i├žin yap─▒lan s─▒navlar─▒n ikinci aya─č─▒ olan …

Bir Cevap Yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

G├╝venlik Kodu *

Powered by TR5 Online